maandag 14 april 2025

Geleidelijnen randstadrailhaltes

Situatie

Voorall heeft in de zomer van 2024 een schouw uitgevoerd langs alle haltes van RandstadRail lijnen 3 en 4 in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer. Doel was om te beoordelen of de haltes voldoende zijn voorzien van geleidelijnen voor mensen met een visuele beperking. Uit de inventarisatie blijkt dat 41 haltes (verspreid over Den-Haag, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer) nog niet volledig zijn aangelijnd met geleidelijnen die doorlopen tot aan een natuurlijke gidslijn. Dit leidt tot onveilige situaties en belemmert de zelfstandige toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

Adviespunten in de brief van Voorall:

  • Leg ontbrekende geleidelijnen aan.
  • Controleer bestaande lijnen op slijtage en conformiteit met de richtlijnen van PBT-Consult (2021).
  • Verwijder obstakels zoals fietsnietjes en overhangend groen.
  • Herstel versleten geleidelijnen.
  • Voer onderhoud uit aan haltes met slechte staat van straatwerk en meubilair.

Specifieke aandacht voor Zoetermeer:

In Zoetermeer ontbreken geleidelijnen bij meerdere haltes, waaronder Voorweg Hoog, Meerzicht, Driemanspolder en Van Tuyllpark. In totaal gaat het om 558 meter aan geleidelijnen voor lijn 3 en 579 meter voor lijn 4.

Een ambtenaar van de afdeling Stadsbeheer heeft deze brief in behandeling genomen en zoekt de samenwerking op met de Raad voor de fysieke toegankelijkheid om te kijken waar de knelpunten liggen en wat er verbeterd kan worden volgens hen.

Adviezen

De leden denken mee en noemen voorbeelden van gebrekkige situaties.

Stadhuisplein: 

  • De trap naar boven is alleen onderaan gemarkeerd. 
  • Bovenaan ontbreekt een noppenmarkering, waardoor mensen met een visuele beperking niet worden gewaarschuwd dat er een trap is. 
  • Dit maakt de situatie onveilig. 
  • Tijdens een eerdere schouw is dit ook benoemd, en de wethouder gaf toen aan dat er alsnog een markering zou moeten komen. 

Winkelcentrum Buytenwegh: 

  • Daar is helemaal niets aan geleiding of markering aanwezig bij de trap of lift. 

Overige situaties (bijv. Metrostation Lansingerland – Zoetermeer): 

  • Bij het overstappen van tram naar tram zijn er twee trappen. Het is onduidelijk of daar een waarschuwingstegel nodig is. 
  • Eén van de leden met een visuele beperking geeft aan dat ze vaak de trap of lift niet kan vinden, en haar hulphond extra aanwijzingen moet geven. Ze vindt het vooral belangrijk dat ze de route kan volgen, ongeacht op welke manier dat gebeurt. 
  • Bij het station kan ze de trap wél goed vinden – dat wordt als positief voorbeeld genoemd. 

De ambtenaar gaat met één van de leden met een visuele beperking naar een aantal haltes om de situatie ter plekke te beoordelen. Niet alle haltes zullen direct worden verbeterd: in een aantal gevallen staat er al een herbestrating of herinrichting op de planning en dan wordt de aanleg van goede geleidelijnen meegenomen binnen zo'n project.